Den döda nationen.

2011/01/26 14:00 av JohannesVsTobias
6

Dead Nation släpptes på PSN i slutet av förra året. Det finns tillängligt för ca 120 kr, och är en co-op top-down zombierökare av rank. Under de senaste månaderna har JvsT bekämpat ett krig. Ett krig om överlevnad. Som två av få överlevande har de kämpat mot en större fiende. En armé av hjärndöda odöda har stått i deras väg längs vägarna i den döda nationen.


Johannes: Det har varit en lång, blodig, förruttnat köttfylld väg mot överlevnad! Har du haft en bra tid i denna apokalyptiska zombievärld, Tobias?

Tobias: Det har varit fantastiskt. Jag tror så smått att vi snuddat vid själva co-op-själen när vi nu ser eftertexterna rulla för fjärde gången. Sällan har en platinumtrofé känts så tillfredsställande och rolig att kamma hem. Vi får hoppas att din image som baksäteschaufför och slackerspelare inte blir lidande av detta!

Johannes: Ja, det känns lite konstigt faktiskt. Detta är ju faktiskt min första platinumtrofé! Det lär väl kanske inte bli min sista heller om vi fortsätter co-opa oss igenom spel på det här viset.

Det intressanta, som vi båda kände under söndagens marathonzombieslakt, är dock att spelet har blivit roligare och roligare för varje genomspelning och för varje gång vi ökat svårighetsgraden. Housemarque har gjort ett fint jobb med balansen mellan de olika svårighetsgraderna.

Tobias: Yes. Gillar skarpt att de valt att ha old school-hasarzombies på de lättare svårighetsgraderna, och de lite modernare, galna motsvarigheterna som springer i läskiga mönster, på de svårare. Även om de såklart även tål mer på de svårare lägena, så känns detta som ett mycket roligare sätt att göra det svårt. Kul också att förebyggande tricks man lärt sig på en svårighetsgrad kanske inte riktigt funkar lika bra på nästa. Det enda sjuka med det här spelet är ändå hur de kan ha utelämnat voicechat, när det ändå bygger så hårt på co-op. Vi har väntat sedan 2 december på en patch för detta nu.

Johannes: Absolut. Det känns i nuläget som spelets största svaghet. De borde verkligen släppt allt och satsat på att få ut en patch så fort som möjligt. Det finns ändå en del områden under spelets gång som kräver en del taktiksnack. Det sista området på sista banan på ”morbid” (nästsvåraste) lär ju vara omöjlig utan kommunikation.

Det är nog för övrigt en av de bästa spelupplevelser jag haft på senare tid. Det var lite lätt panik hela tiden! Hjärtat dunkade rätt snabbt när vi väl lyckades ta oss levande till slutet.

Tobias: Nu är det bara vänta på ett fläskigt DLC-paket med några fler banor, mer vapen (Melee!) och framförallt BOSSAR, som märkligt nog helt uteblivit i denna pärla. Det funkar ju utan dem också, och vissa ställen känns ju som lite BOSS-moment, men lite besvikelse på det måste jag säga.

Johannes: Ja, jag saknade också helt klart bossar. Framförallt gjorde jag det på de lättare svårighetsgraderna. När vi drog igenom spelet på ”Morbid” saknade jag inte bossar lika mycket. Det var hektiskt och actionfyllt från början till slut ändå men jag håller helt klart tummarna för ett maffigt DLC med MER av allt. Och voice chat.

I slutändan blir vårt omdöme något i stil med:

Om du har en kompis som du kan ringa till utan samtalskostnad (eller skype) alternativt en rymlig soffa och någon du vill spela/kramas med irl.

Om du har 120 kr att köpa spelet för.

Om du gillar zombies.

Och inte är rädd för mörkret.

KÖP!

6 kommentarer på Den döda nationen.:

  1. Anders Brunlöf skriver:

    Kul att se att fler gillar Dead Nation! Jag fick testa det här spelet tidigt, föll direkt för upplägget och recenserade det för Skillpoint (http://www.skillpoint.se/recension/dead-nation) under slutet av förra året. Riktigt grymt spel och en minst lika grym co-op upplevelse!

  2. Tobias skriver:

    Verkligen! Skulle dock knappt kunna tänka mig att spela det själv, nu såhär i efterhand. Riktigt tajt samarbetsspel. :)

  3. Tobias skriver:

    Så det finns splitscreen co-op då alltså? Spelet låter intressant, men det finns det ju så mycket annat som också gör tyvärr.

  4. Johannes skriver:

    Nej, det är inte splitscreen utan man kör på samma skärm. Det kanske låter dumt men man vill inte lämna varandra speciellt länge i det här spelet :)

  5. Oskar Källner skriver:

    Verkligen intressant och väldigt smart att göra skillnaden i svårighetsgrad AI-baserad. Långsamma släpande zombies när det är lättare och galna springande när det är svårare. Önskar att fler speldesigners tog efter ett så smart koncept.

  6. Johannes skriver:

    Yes. Vi rekommenderar ett köp! :)

Lämna en kommentar:

CommentLuv badge

Design, fulhackning och grafik av Tobias Mattsson, utifrån temat Lost Island
Kategoriikonerna är det någon gullig japan som gjort. Jag tog för givet att de var ok att använda för ickekommersiellt bruk.
© 2010-2011, det är nice, och alla texter tillhör JvsT.se