Konsten att inte vara kreativ

2011/02/19 11:03 av Tobias
7

Spelar en del av Little Big Planet 2 för tillfället. Ett spel som i mångt och mycket handlar om att vara kreativ, och att ta del av andras kreativitet. Så till den grad att utvecklarna lagt in en guldtrofé för att uppmuntra oss spelare till så mycket skapande som möjligt. 1440 Minutes of Create heter den, och går ut på precis vad beskrivningen antyder; spendera 24 aktiva timmar i skaparläget. Dvs, det fungerar ej att gå in, lämna spelet på, och casha in sin trofé efter 24 timmar. Nej, nej – du måste faktiskt göra något. Eller i alla fall trycka på fyrkant för att öppna och stänga din pop-it-meny lite då och då, så att spelet tror att du gör något.

Det är här det lustiga händer.


För att slippa vara kreativa i 24 timmar visar spelare internet över prov på just det – kreativitet! Allt från att bygga små banor som håller din sackboy i ständig rörelse till att köpa turbokontroller på öppet köp, och sedan lämna tillbaka dem till affären efter de fått sin trofé. En annan metod går ut på binda fast sin högra analogspak med ett gummiband för att hålla ett objekt i konstant rotation, och en tredje att helt enkelt titta på film och under tiden trycka på fyrkant då och då.

Vissa metoder fungerar, andra inte. Men den mest kreativa lösningen, och min personliga favorit, måste vara användaren togor-NO.

togor-NO satte fast sin handkontroll med buntband vid skrivbordsbenet, med fyrkantsknappen i perfekt läge, och skrev sedan en applikation för att automatiskt öppna och stänga DVD-läsaren på sin dator i förbestämda intervaller. DVD-släden förvandlas plötsligt till en slö, dock pålitlig, turbovariant. Flera användare har tagit efter detta, och det verkar just nu som den lättaste lösningen för den late, som ej äger en turbokontroll. (Exempel 01:55 nedan)

Little Big Planet 2 är ett spel som i mångt och mycket handlar om att vara kreativ, och att ta del av andras kreativitet. Det kanske låg något i den meningen här också?

7 kommentarer på Konsten att inte vara kreativ:

  1. SpeLinnea skriver:

    Folk gör så mycket pga lathet. Och av den anledningen har vi många fantastiska uppfinningar idag. Som tv-dosan.

  2. Tobias skriver:

    Och den här spelgenerationens bästa funktion; Att kunna slå på sin konsol med hjälp av handkontrollen! :D

  3. Ina skriver:

    Haha. Folk <3

    Kolla upp Pokéwalkern som man får med när man köper Pokémon SoulSilver/HeartGold. För de som inte vet: det är stegräknare som levlar din Pokémon och som kan ge dig tillgång till unika och riktigt tuffa Pokémon om du går X antal steg på 24 timmar.

    Ni kan ju gissa vad folk gjorde istället för att gå :D Helt GALNA uppfinningar som går att hitta på youtube för den som vill se :D

  4. Tommy Håkansson skriver:

    Haha! Oh, the irony. :)

  5. Monika skriver:

    Haha, vad sjukt. Jag hade gärna ägnat 24h åt att skapa saker i LBP2 om jag hade tid. Men så mycket tjafs bara för en trophy är lite löjligt :P

  6. Tobias skriver:

    @Ina: Såg en fin grej med en sån typ lavalampa där. Verkade ju helt galet. :P

    @Monika: Jag håller med, men jag finner trophy-communityn väldigt intressant, och just såna här grejer helt underbart nördiga. :)

  7. Oskar Källner skriver:

    Helt galet! :-) Men på ett knäppt, roligt sätt.

Trackbacks:
  1. Tweets that mention JOHANNES vs. TOBIAS » Konsten att inte vara kreativ -- Topsy.com

Lämna en kommentar:

CommentLuv badge

Design, fulhackning och grafik av Tobias Mattsson, utifrån temat Lost Island
Kategoriikonerna är det någon gullig japan som gjort. Jag tog för givet att de var ok att använda för ickekommersiellt bruk.
© 2010-2011, det är nice, och alla texter tillhör JvsT.se