Colour me confused!

2011/03/25 09:57 av Johannes
6

 

Detta inlägg föddes på grund av avsnitt 56 av Radiogamer och Angelica Norgren som i det avsnittet tog upp färgblindhet i samband med spelande. Jag applåderar detta då jag är en som lider till och från av denna defekt.  

Färgblindhet betyder oftast inte att man inte kan se färger alls utan att snarare att det kan vara svårt att skilja dem åt. Jag har personligen problem att skilja på färger som ligger nära varandra på färgskalan. Jag förväxlar ljusgrön med gul, lila med blått, rött med brunt och så vidare. Det är inte ett så stort problem att jag går ut i absurt färgmatchade kläder men det kan hända att jag råkar måla mina solar ljusgröna (för att ta ett exempel från verkligheten). 

Jag är inte ensam om detta. Drygt 8% av alla män och 1% av alla kvinnor drabbas av färgblindhet. Det är alltså drygt en tjugondel av alla potentiella gamers. (Tack Angelica för mattelektionen).  

Blizzard är en av få företag som jag känner till som lagt till ett alternativ för färgblinda i inställningarna. De blev medvetna om problemet när de släppte instancen Karazhan där det fanns en drake vid namn Netherspite som sköt tre strålar i rött, grönt och blått. Jag hade aldrig problem med just den bossen men jag kan helt klart förstå hur frustrerande det måste varit att inte kunna skilja färgerna åt.   

Jag är framförallt förvånad över att det är så få spel som är baserade på färger som tänker på detta. Det finns flera puzzelspel som rent av är ospelbara för mig på grund av deras färgskala. Tyvärr gäller detta även andra genres. 

För någon månad sedan kollade jag på när Tobias spelade Battlefield: Bad Company 2 och jag hade stora problem att urskilja fiender mot lagkamrater på tv-skärmen. Det är inte första gången jag har det här i problemet i en shooter. 

Call of Duty: Black Ops

Det finns förmodligen många som fnyser åt det här ”problemet” men samtidigt är lösningen så enkel att den alltid borde implementeras. Kära utvecklare av spel, ge mig möjligheten att välja färger själv, tack.  

Edit: Det har kommit fram av kommentarerna nedan att CoD: Blops har inställningar för färgblinda vilket är helt fantastiskt! Hopaps fler företag går i Blizzards och Treyarchs fotspår! /J

6 kommentarer på Colour me confused!:

  1. Ercarret skriver:

    Intressant inlägg. Jag fick upp ögonen för problemet i samband med att någon talade om det, och många gånger kan man ju tycka att en lösning skulle vara så enkel att implementera i spel. Det gäller bara för utvecklarna att tänka till det där extra varvet. Därför är det bra att det hela lyfts fram.

    Jag såg att du hade en bild av Black Ops i slutet; jag vet inte varför, men om du tog det som ett exempel på svårspelade skjutspel så kan jag nämna att det finns alternativa färginställningar för just färgblinda spelare. Alternativet ligger lååångt in i inställningarna och jag hittade det mest av en slump när jag lekte runt i menyerna. Men det finns där, och det ska Treyarch ha cred för. Vad som, rent konkret, ändras och hur bra det fungerar vet jag dock inte.
    Ercarret recently posted..Undergången i en trasig DVDMy Profile

  2. Johannes skriver:

    Ah, trevligt att CoD:BLOPS har inställningar för det. Det var jag faktiskt ovetandes om. Jag använde mest skärmdumpen som ett exempel på hur svårt det kan vara att skilja fiender från vänner (jag upplever det i stort sett omöjligt på den bilden).

    Men, yes, det ska Treyarch ha massor av cred för! :)

  3. Magnus "Peacegrove" skriver:

    Bad Company 2 har också inställningar för färgblindhet, men verkar bara finnas på PC-versionen. (???)

  4. SpeLinnea skriver:

    Jag kan förstå varför så många pusselspel byggs på färger, för det ger ju ett annat djup än om det bara byggs på former. Men jag håller helt klart med dig, problemet borde uppmärksammas mer. Jag har själv varit naiv och ordnat egna speltävlingar i en rad olika spel och tagit med det ovan på bilden, Super Puzzle Fighter. Sen insåg jag att en av mina vänner ju är färgblind och vi valde ett annat istället för just det spelet.

    Jag tror det inte blivit att det kommit med i tänket för att det finns så många olika färgblindheter, och att det inte setts som en direkt funktionsnedsättning då det för många inte innebär ett problem att vara färgblind. Förutom just vid spel. Andelen färgblinda som spelar spel regelbundet och ofta finns självklart, men den är försvinnande liten.

    Men trots det så är det självklart att det ska tänkas igenom hos spelskaparna så att alla kan spela spelen. Jag vill det iallafall.
    SpeLinnea recently posted..Ja må jag leva!My Profile

  5. Elin (Ariez) skriver:

    Bra och nyttigt inlägg för oss som inte lever med detta! När man inte själv är färgblind och inte heller har någon i ens direkta närhet är det lätt att ta väldigt mycket förgivet.

    Det är tråkigt att se att det finns vissa spel där det inte finns någon alternativ inställning för detta (när det hade kunnat fixas), samtidigt som det är skönt att se att vissa utvecklare tänker på det och bryr sig.
    Elin (Ariez) recently posted..Ace attorney gör det igenMy Profile

  6. Ina skriver:

    Jag känner till några gamers som är färgblinda, och min pappa hade ibland väldigt jobbigt med färger i vardagliga livet (han var dock inte gamer, alls). Jag försöker pusha för det här och pratar om problemet när jag ser saker som jag vet kan vara svårt för färgblinda. Det är dock inte alltid jag tänker på det tyvärr :( Jag minns att jag blev sjukt glad och postade en nyhet om att en inställning för färgblinda fixades till Bioshock 2 iaf. :)

    Bra att du tar upp det såhär, ett mycket informativt inlägg! :)

Trackbacks:
  1. Frag you! och lite tips | Xboxflickan & Nikke

Lämna en kommentar:

CommentLuv badge

Design, fulhackning och grafik av Tobias Mattsson, utifrån temat Lost Island
Kategoriikonerna är det någon gullig japan som gjort. Jag tog för givet att de var ok att använda för ickekommersiellt bruk.
© 2010-2011, det är nice, och alla texter tillhör JvsT.se