Grafrecension: Pixeljunk Shooter 2 100%

2011/07/23 23:52 av Tobias
7

Klicka på bilden för full glory definition!

Läs den rafflande historien efter hoppet!

0% – ~10%: Nytt Pixeljunk Shooter = så jäkla fint! Låt oss samlas runt teven, co-opa, tjoa och tjimma till gryningstimmen är slagen! Att första världen utspelar sig INUTI monstret som slukade våra skepp i det förra spelet gör ju verkligen inte saken sämre!

~11% – ~30%: Okej, miljön här var faktiskt inte så rolig som den först gav sken av, och tomten som designade den både tråkiga och konstigt kontrollerade Hungry Suit bör ta sig en rejäl funderare på sitt karriärval. Hur, var, och varför är det en bra idé att abrupt byta ut kontrollen (som är något som verkligen skiner i denna spelserie) mot något som känns som en handikappad Pac-Man. Detta kombinerat med tvivelaktiga Boulder Dash-inslag känns inte bra någonstans. Also: tråkig boss, och syran är ett av de tråkigaste materialen i spelet hittills. Det som började bra dök snabbt – Mot nästa värld!

~31% – ~65%: Här var det visst is och lava – lava och is. Inget vi inte sett förut, med andra ord. Förvisso blandas det lite mer friskt, men hela den här världen känns som en oinspirerad mix av delar ur första spelet. Då vi hittills varit bortskämda med nya material och utmaningar i varje värld, så känns detta helt klart som det första riktiga bottennappet. Kul och varierad boss, förvisso, men tro ICKE att detta väger upp för resten av denna värld. Är vi dömda för alltid famla i mörkret, eller finns det något i slutet av tunneln? Det finns bara ett sätt att ta reda på det. Vidare!

~66% – ~99%: Det är här det händer. Sanningens ögonblick, då vi förlåter allt, spärrar upp ögonen, och spelar oavbrutet ända fram till målsnöret! Här får vi möjligheten att leka med det häftigaste som hittills presenterats i denna serie, nämligen LJUS. Det fanns där, trots allt! Återigen känns Pixeljunk Shooter så fräscht och roligt som det gjorde när jag spelade del 1 för första gången. Att dyka ner i de fuktiga grottorna denna värld har att erbjuda, och ständigt behöva hitta olika sätt att lysa upp miljöerna för att kunna plocka upp överlevare, diamanter och att faktiskt ta sig framåt är precis vad jag väntade mig när jag stardade det här spelet. Synd bara att de valt att placera hela den här härligheten allra sist, då många lär missa det. Men för att se det från den ljusa sidan, så bjuds vi på en riktigt fin avslutning!

100%: Efter att ha klarat samtliga banor, rotat rätt på varenda liten diamant, och räddat alla överlevare bjuds vi även på en överraskning! En sidscrollande bana där hela spelets grundkoncept slängs ut genom fönstret, och vårt lilla gula skepp får äntligen göra det alla små gula skepp drömmer om att göra någon gång till livet; Åka i full fart åt höger i skott- och lavasvärmar, och skjuta på allt som rör sig! En fin försmak på vad vi kan vänta oss från PixelJunk Sidescrollers, som släpps senare i år(?). En R-Type:esque sidskjutare med Q Enetertainments fantastiska audiovisuella inramning. Det kan komma att smaka riktigt gott, får man hoppas!

Läs även: Torsdagkväll med Pixeljunk Shooter 2

7 kommentarer på Grafrecension: Pixeljunk Shooter 2 100%:

  1. Tommy Håkansson skriver:

    En dag får jag lov att prova den här mystiska serien. Men kanske Insanely Twisted Shadow Planet får duga så länge.
    Tommy Håkansson recently posted..Söndagslistan: Art DirectionMy Profile

  2. Tobias skriver:

    Ja, vet inte exakt hur ITSP funkar, men det ser ju ut att finnas vissa likheter där. Lite Solar Jetman-känsla på båda. :)

  3. Familjenspel skriver:

    Det första var ju underbart! Får bli att införskaffa!
    Familjenspel recently posted..För mycket av det godaMy Profile

  4. Racso skriver:

    Efter jag läste det här köpte jag PJS2!

  5. Tobias skriver:

    Hoppas ni får kul med det, och lägg inte ned ifall det känns trökigt i mitten! ;)

  6. Ekman skriver:

    Jag har bara nyligen villat mig in på er sida här, men ni ska ha en stor eloge för den här recensionsserien! Hoppas på att få se mer snart!
    Har själv tyvärr inte rört PJS:arna, men de har stått på listan länge, och de kanske borde puttas längre upp trots allt.

  7. Tobias skriver:

    Välkommen hit, Ekman! Det kommer mer. Om det blir snart vet man aldrig, men mer kommer det. :)

Lämna en kommentar:

CommentLuv badge

Design, fulhackning och grafik av Tobias Mattsson, utifrån temat Lost Island
Kategoriikonerna är det någon gullig japan som gjort. Jag tog för givet att de var ok att använda för ickekommersiellt bruk.
© 2010-2011, det är nice, och alla texter tillhör JvsT.se