Inlägg under ‘Vatten’

Torsdagskväll med Pixeljunk Shooter 2

2011/03/10 23:54 av Tobias
4

Jag har denna torsdagskväll impulsinhandlat och spelat en liten bit Pixeljunk Shooter 2. Uppföljare till det, enligt mig, roligaste Pixeljunk-spelet – och jag måste säga att jag får lite blandade känslor såhär halvvägs genom första världen. Visst, co-op höjer det hela flera snäpp, och spelet har även förärats med ett smått underhållande, dock förutsägbart, online-läge. Men på det stora hela känns detta enbart som en trött slentrianuppföljare som lika gärna hade kunnat släppas som ett litet DLC-paket.

Lite nya material och dräkter introduceras direkt, men inget som känns lika wow som att första gången smälta bort isen, eller forcera undan den magnetiska sörjan i del 1. Nej, man gör nog gott i att vänta ett tag till, om man som jag fortfarande har det första spelet ganska färskt i minnet. Kontrollen sitter ju trots allt där den ska, och grafiken är minst lika vacker som sist, så ett köp borde i slutändan vara givet för var vän av föregångaren.

Jag vet bara inte riktigt vad jag förväntade mig – mer än att jag tror att jag väntade mig mer och bättre, snarare än bara mer.

Dödligt hardcore, med inslag av slagborr

2011/02/09 08:00 av Tobias
5

Jag spelar som tidigare nämnt Bioshock 2 just nu. Självklart på Hard och utan Vita Chambers – så att alla kan förstå hur hardcore jag är! Nåja, kanske inte riktigt därför. Jag väljer ofta en svårare svårighetsgrad i genrer jag känner mig bekväm med, och när jag gör det kan det vara av flera anledningar. Det kan t.ex vara för att få en rejäl utmaning, en fin trofé, eller för att jag helt enkelt gjort allt annat i ett fantastiskt spel och det enda sättet att få ut mer är att spela om på en svårare svårighetsgrad. I det här fallet var det en kombination av ett och två. Platinum GET(!), och att få smaka på allt hårt, blött och kallt Rapture har att erbjuda! Jag vill stanna länge i denna underbara stad, och samtidigt bli lite förnedrad.

Stan är full av vatten

2011/01/25 11:24 av Tobias
4

Det är dags att göra ett återbesök i Rapture. Skaffade mig en billig specialutgåva av Bioshock 2 i höstas, men när jag skulle till att börja spela råkade jag istället snubbla in i spelets multiplayerläge, som visade sig vara helt klart över förväntan. [Stämningsmusik]

Så underhållande att jag tog mig till – DLC exkluderat – maxleveln 40 (Här väntar en kul liten överraskning som knyter an till introt i Bioshock  för den ihärdige!), och kände mig då både klar och väldigt mätt på spelet för stunden. Men nu har det då blivit dags att ta sig an singleplayerdelen, som väl ändå får ses som själva huvudrätten.

Med blandade recensioner i bakhuvudet gick jag in med rätt låga förväntningar, och har än så länge bara hunnit köra ca 3 timmar. Denna tid har förvisso mest gått åt till att studera sköna reklamposters på väggarna och loota, men det första som slår mig är hur mer under vatten allt känns jämfört med föregångaren. När man tidigt i introduktionen råkar ut för att en hel glasvägg rämnar och det forsande vattnet snabbt fyller hela rummet känns allt så rätt. Det slitna Rapture känns äntligen lika bräcklig som det ser ut, vilket var något jag först nu inser att jag saknade i ettan, där havet utanför mest kändes som en kuliss. Att sedan få klampa runt på havsbottnen stärker atmosfären ännu mer. Ska bli riktigt kul att se var detta tar vägen!

Design, fulhackning och grafik av Tobias Mattsson, utifrån temat Lost Island
Kategoriikonerna är det någon gullig japan som gjort. Jag tog för givet att de var ok att använda för ickekommersiellt bruk.
© 2010-2011, det är nice, och alla texter tillhör JvsT.se